Hey guys! I’m so sorry, but sometimes, a dutch blog post is very necessary 🙂 

Het lot wil dat ik toevallig een paar weken geleden achttien ben geworden; voor velen een groot feest. Je bent eindelijk in staat om zelf alcohol te halen bij de Albert Heijn, je mag legaal drinken op feestjes, zonder dat de beveiliging je drank afpakt, en je mag in je eentje de weg op, als je je rijbewijs hebt tenminste.

Wat ze je pas op het laatste moment vertellen, is dat je voor allerlei dingen moet gaan betalen. Je kan gaan opdraaien voor de kosten van je bibliotheek pas, als je al naar de bibliotheek gaat tenminste, je kan geld gaan ophoesten voor een zorgverzekering, om nog maar te zwijgen over een eventuele begrafenisverzekering, of je studiekosten.
Slechts een handjevol mensen hebben op deze leeftijd een vaste baan, en als je ouders niet voor deze kosten willen betalen (wat heus wel eens voorkomt in Nederland, dat neem ik tenminste aan), dan vraag ik me af: Hoe moeten wij als 18-jarigen dit in hemelsnaam voor elkaar krijgen?
Zegt u het maar. Ik zou het bij lange na niet weten.

