Het is met redelijke zekerheid dat ik het eigenlijk wel durf te zeggen: Veel mensen zullen hetzelfde probleem zoals ik hebben. Elk jaar is het bij mij namelijk hetzelfde liedje. Wanneer het nieuwe jaar van start gaat wil ik 1000 dingen anders doen, maar uiteindelijk hou ik het of twee weken vol of gebeurt er helemaal niets omdat ik in de eerste plaats een extreem lui kind ben, of mijn talent als verzinner van excuses komt weer naar boven. Na dit een paar jaar zo gehad te hebben kwam ik bij de overgang van 2019 tot 2020 achter een belangrijke conclusie: Dit gedrag  ben ik hoe dan ook hartstikke beu.

Waarom gaat het bij mij en vele anderen aan het begin van het jaar altijd fout? Daar zijn al veel artikelen over geschreven en de onderzoeken hiernaar zijn niet aan te slepen. Kort door de bocht komt het erop neer dat de problemen die o.a. ik heb een grote rol spelen: Mensen raken na een paar weken hun motivatie kwijt of vinden zonder moeite een excuus om niet verder te gaan met hun gekozen voornemen. Persoonlijk ben ik daar helemaal klaar mee.

Wie mij goed kent weet dat ik een foodie ben; Ik hou van koken en goed eten, maar het is erg lastig om mij de sportschool in te krijgen. Ook de sportschool is iets wat ik een paar weken volhou, maar dan val ik terug in een vicieuze cirkel: Ik word lui, of vind het perfecte excuus om niet naar de sportschool te gaan. Hoe verrassend 🙂

Deze gedachten brachten mij weer bij een moment zoals elk jaar: Het inventariseren van de goede voornemens. Nu kwam bij mij wel een specifieke vraag naar boven: Hoe ga ik dit jaar WEL een keer mijn voornemens waar maken? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet weer verstek laat gaan, zoals al die andere jaren?

Om een antwoord te vinden op deze vraag raadpleegde ik de beste vriend van elke student: Google. Uit wat mijn goede vriend google mij vertelde kwamen de nodige tips om jezelf te motiveren (daarover later meer in een andere post) en werd een idee geboren.

Voor een gehele maand wil ik afblijven van de troep die ik als student net iets te vaak binnenkrijg: Junkfood, frisdrank, snoep en al die andere zoetigheid. Dat wordt dus keihard detoxen van al het ongezonde waar de meeste studenten op leven. Dat word geen makkelijke opgave.

Toen ik mijn idee met een vriendin deelde merkte zij op dat zij dit ook wel kon gebruiken, dus besloot ze gezellig met mij mee te gaan doen. Kei leuk natuurlijk. Dit samen doen is sowieso veel leuker 🙂 . Ik ben benieuwd naar de resultaten die ik ga boeken. Daarover hou ik jullie graag op de hoogte via deze wekelijkse blogposts, opnieuw een extra stok achter de deur om deze keer WEL vol te houden. En als ik het niet volhoud, waar zou het dan fout gaan? We gaan het zien…

Tot zondag. Dan volgt de post over de eerste week.